فرزند صالح

تربیت دینی کودک

1394/6/28 12:22
نویسنده : تسنیم
134 بازدید
اشتراک گذاری

بسم الله الرحمن الرحیم

برگرفته از کتاب «آیین شکوفایی» نوشته ی «احمد نباتی»

توجه دقیق به خواسته ­های فرزندانمان، نشانه ­ی عمق محبّت ما به آن ها است. وقتی فرزندان ما به چیزی نیاز دارند و ما با کمال میل آن را در اختیارشان قرار می­ دهیم، در واقع شخصیت آن ها را تکریم کرده­ ایم. به همین دلیل است که آن ها از این رفتار ما به خود می ­بالند و احساس غرور می ­کنند.

توجه داشته باشیم که وقتی فرزندانمان خواسته­ هایی از ما دارند، با بی­ اعتنایی از کنار خواسته­ ی آن ها نگذریم. بلکه اگر خواسته­ ی او را منطقی دیدیم در اسرع وقت خواسته ­اش را اجابت کنیم و بدون دلیل آن را به تأخیر نیندازیم.

اما اگر خواسته­ های فرزندانمان غیرمنطقی یا زیاده­ خواهانه بود، چه باید کرد؟

تربیت دینی کودک . هم اندیشی دینیآن چه مسلّم است این است که پذیرفتن این خواسته­ ها اشتباه محض است. به همین دلیل به هیچ وجه نباید تسلیم فشارهای آن ها شویم. اگر به راحتی تسلیم فشارهای کودکان خود شده و به این گونه خواسته­ های آن ها جواب مثبت دهیم، صدماتی به فرزندانمان وارد می­ سازیم که ذیلا به برخی از آن ها اشاره می ­شود.

مشکلات تسلیم شدن در برابر خواسته­ های غیرمنطقی

۱) خروج از تعادل رفتاری:

این کار موجب می­شود تا به تدریج کودک از تعادل رفتاری خارج شده و گمان کند که ما باید گوش به فرمان او باشیم و هر دستوری که داد بدون چون و چرا اجرا کنیم! چنین فرزندانی در واقع، برای خواسته­های دیگران ارزشی قائل نیستند و با افتادن در دام خودخواهی و تکبّر، حاضرند به هر قیمتی که شده به خواسته­ های خود برسند. هر چند که به قیمت آزار و اذیت دیگران تمام شود.

۲) عدم مقاومت در برابر خواسته­ های نفسانی:

اگر هر چه فرزندانمان خواستند بدون توجّه به معقول بودن یا نبودن آن برایشان تهیه کردیم در واقع نیروی «نه» گفتن به خواسته­ های نفسانی را از آن ­ها گرفته­ ایم. فرزندان ما همواره در دوراهی عقل و هوای نفس خود قرار خواهند گرفت. این کار موجب می ­شود تا همواره در ستیز بین عقل و نفس، خواسته­ ها­ی نفسانی خود را برگزینند و خود را در معرض انحراف و تباهی قرار دهند. افتادن در دام اعتیاد و تن دادن به دوستی ­های خیابانی از جمله انحراف­ هایی است که ممکن است دچار آن شوند.  

۳) فرار از مشکلات زندگی:

اگر از هم اکنون در مقابل این گونه خواسته­ های فرزندانمان نایستیم و بخواهیم همه ­ی توقعات آن ها را برآورده کنیم، وقتی وارد جامعه شده و با مشکلات و ناکامی­ های آن مواجه شدند دیگر توانی برای تحمّل ناکامی ­های آن ندارند و خیلی زود تسلیم مشکلات خواهند شد. به همین دلیل از مواجهه با مشکلات زندگی شانه خالی می­ کنند و انتظار دارند اینجا هم والدین جاده صاف­ کن زندگی آن ها باشند.

مادری می­ گفت: پسرم با اشتیاق خود را برای کنکور آماده می­ کرد. وقتی نتیجه­ ی کنکور به او رسید متوجه شد و نتوانسته از سدّ کنکور بگذرد و وارد دانشگاه شود. با این شکست پسرم به یکباره دگرگون شد. او نه تنها نماز و روزه ­اش را کنار گذاشت، بلکه چوب حراج به اعتقادات پاکش زد و آن ها را از دست داد. او می­ گوید: «اگر خدا، خدا بود چنین سرنوشتی متوجه من نمی ­شد!» هر کاری کردیم که او را دلداری دهیم نشد که نشد! این مادر در میان کلامش به نکته­ ی قابل تأمّلی اشاره کرد. او گفت: «نمی ­دانم چه کنم! ما تا به حال هر کاری که فرزندمان می ­خواست برایش انجام می ­دادیم و اجازه نمی ­دادیم غبار سختی بر چهره ­اش بنشیند. حالا مانده­ام که این پسر چرا به این روز  افتاد!»

در واقع علّت مشکل این پسر خود والدین بودند. این پدر و مادر اجازه ندادند پسرشان مشکلات و سختی ­های روزگار را تحمل کند و بتواند از عهده­ ی آن ها برآید. روی همین اساس در مواجهه با اوّلین مشکل زندگی که دیگر کاری از والدین ساخته نبود، روحیه­ ی خود را از دست داده و به این روز افتاد.        

۴) ناکامی در زندگی:

چنین کودکانی در تصمیم­ گیری ­های مهم زندگی از جمله ازدواج هم دچار مشکل خواهند شد. اگر چشمشان به کسی بیفتد و به او علاقمند شوند، پاهای خود را داخل یک کفش می ­کنند که حتما باید به او ازدواج کنند و حتی حاضر نیستند به حرف کسی گوش بدهند. وقتی هم احساس کردند با همسرشان مشکل دارند، اولین گزینه­ای که به نظر مبارکشان می ­رسد طلاق و جدایی است! او گمان می­ کند که انتخاب همسر، همانند خرید عروسک و ماشین است که وقتی خواست بلافاصله برایش فراهم شود و وقتی با مشکل مواجه شد آن را دور بیندازد و یکی دیگر انتخاب نمایید .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به فرزند صالح می باشد